Toename helpdeskfraude

Uit recent onderzoek van Microsoft blijkt dat meer dan de helft van ondervraagde Nederlanders (52%) in 2021 in aanraking is gekomen met helpdeskfraude. Meer dan driekwart van de Nederlanders die geconfronteerd wordt met een poging tot helpdeskfraude, negeert de contactpoging van de fraudeur direct, 11% gaat erop in door de interactie aan te gaan. Voor meer dan de helft van hen heeft dit financiële gevolgen. Gemiddeld wordt per persoon 148 euro buitgemaakt, waarbij fraudeurs zowel onder ouderen als onder jongeren slachtoffers maken.

Het onderzoek richtte zich op het meten van de impact van helpdeskfraude in 16 landen wereldwijd. Ondanks dat de impactcijfers onder Nederlandse deelnemers aan het onderzoek over het algemeen lager liggen dan het wereldwijde gemiddelde (helpdeskfraude in de vorm van pop-up advertenties 21 procent t.o.v. 37 procent en omleidingen via websites 15 procent t.o.v. 30 procent) is de impact van helpdeskfraude op Nederlanders significant. Ook fraudegevallen die geen directe kosten veroorzaken, hebben gevolgen: Nederlanders besteden tijd en geld aan maatregelen om ervoor te zorgen dat hun apparaten in de toekomst niet kunnen worden gehackt. Ook heeft het een mentale impact - 76% van de ondervraagden ervaart matige of ernstige stress na slachtoffer te zijn geweest.
 

Zo’n 63 procent van de ondervraagden van 54 jaar en ouder zeggen in het onderzoek beginners- tot gemiddelde computervaardigheden te hebben. Van de millennials schat 37% zich op dat niveau in, terwijl 63% van deze jongere groep respondenten zichzelf ‘vergevorderd’ noemt. Toch blijkt dat meer dan een derde (36%) van de millennials ondanks hun digitale kennis doorgaat met het contact met een fraudeur na een contactpoging, tegen 15% van de respondenten van 54 jaar en ouder.

Microsoft werkt samen met het Openbaar Ministerie om, samen met andere partners, helpdeskfraude terug te dringen. Daarnaast geeft Microsoft voorlichting aan consumenten om te voorkomen dat zij slachtoffer worden van helpdeskfraude en heeft Microsoft als beleid om nooit ongevraagd telefonisch contact op te nemen met klanten. Wie toch telefonisch benaderd wordt door iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft, kan dit melden via deze website.

Tips voor het signaleren en voorkomen van helpdeskfraude
Helpdeskfraude is te voorkomen door onmiddelijk op te hangen en niet te reageren op een pop-up. Als iemand contact zoekt vanuit een helpdesk, adviseert Microsoft om goed te checken of de nummers kloppen. Dat kan onder andere via de website www.fraudehelpdesk.nl. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat helpdesks zelf niet actief bellen en dat Microsoft zelf nooit ongevraagd belt. En vraagt een onbekende om iets te downloaden, of als er andere signalen zijn om de situatie niet te vertrouwen, kan dit gemeld worden bij de Fraudehelpdesk.