Fraudehelpdesk: meer dan 41 miljoen aan fraude gemeld in 2020

Afgelopen jaar werd voor meer dan 41 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. In 2019 was dit nog ruim 26 miljoen. In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2020 ongeveer 350.000 meldingen via het callcenter, de online meldformulieren en de geautomatiseerde valse-e-mailcheck.

Wat daarbij in 2020 het meest opviel was dat (cyber)criminelen vooraf bepaalde gegevens ontfutselden om zich daarmee later zeer overtuigend te kunnen voordoen als een ander. Dit deed de oplichter bijvoorbeeld door vooraf een phishinglink te sturen of een telefoongesprek op te nemen. Met kennis van persoonlijke financiële gegevens of het stemgeluid van een zoon of dochter, was de misleiding voor latere slachtoffers nauwelijks te herkennen.

In coronajaar 2020 zagen we vooral een toename van fraude met online aankopen en de zogenaamde (WhatsApp)Hulpvraagfraude. Wat betreft de aantallen zijn er drie top-3’s voor 2020:

Meldingen

  • Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  • Cybercrime
  • Handelsplaats/webwinkelfraude

Slachtoffers

  • Handelsplaats/webwinkelfraude
  • Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  • Voorschotfraude (alles waarbij mensen betalen om iets te ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)

Schadebedragen

  • Beleggingsfraude
  • Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik bedrijfsnaam)
  • Voorschotfraude (alles waarbij mensen betalen om iets te ontvangen)