Uit een onderzoek van Dynatrace blijkt dat 91% van de organisaties met de vinger wijst naar IT-dienstverleners en andersom, als zich problemen voordoen. Dynatrace waarschuwt dat organisaties hun vitale activiteiten in gevaar brengen door het instandhouden van deze vingerwijscultuur tussen hun IT-teams en externe service providers.
De afhankelijkheid van war rooms
Een dergelijke cultuur vergroot de afhankelijkheid van zogeheten ‘war rooms’. Dit zijn ruimtes waar IT-medewerkers samenkomen om de oorzaken van problemen te identificeren en op te lossen. Het verlengt de duur van beveiligingsincidenten en veroorzaakt gespannen werkomgevingen, waardoor het risico bestaat dat bekwaam talent verloren gaat.
Bijna de helft (49%) van de IT-teams voelt zich opgebrand door deze war rooms, bij 46% gaat het werk ten koste van hun vrije tijd in de avond of het weekend en één op de vijf (21%) heeft een verandering in functie of carrière overwogen vanwege extra spanning. Als deze trends zich voortzetten, komen de vitale activiteiten van organisaties in gevaar. Uiteindelijk zorgt dit namelijk voor een tekort aan bekwame developers en professionals om digitale diensten te leveren en innovatie te versnellen.
“War rooms zijn een uiterst negatieve benadering voor het oplossen van problemen. Met het oog op de aanhoudende tekorten van gekwalificeerd personeel, kunnen ze de uitdagingen op het gebied van resources bij veel organisaties aanzienlijk vergroten”, aldus Rob van Lubek, Vice President, EMEA bij Dynatrace. “Wat vijf jaar geleden ‘business as usual’ leek, is niet langer acceptabel voor veel IT-professionals die tijdens de overstap naar hybride werken hun balans tussen werk en privé opnieuw hebben ingericht. De stressvolle omgeving van war rooms en de altijd aanwezige dreiging van spoedtelefoontjes kunnen leiden tot niet-betrokken werkkrachten die voortdurend op zoek zijn naar hun volgende werkgever.”
Geïsoleerde monitoringtools en verschillende gegevens
De afhankelijkheid van geïsoleerde monitoringtools en handmatige processen binnen veel organisaties, vergroot de uitdagingen die inherent zijn aan war rooms nog verder. Minder dan een derde (29%) van de organisaties zegt dat teams één platform en dezelfde gegevens gebruiken om digitale diensten te monitoren en te beheren. Dit betekent dat vrijwel iedereen met zijn of haar eigen versie van de waarheid werkt. Het voedt de cyclus van beschuldigingen tussen teams en met externe service providers. Als gevolg hiervan zijn deze teams terughoudender in het op zich nemen van problemen. Dit vergroot het risico dat het langer duurt voordat incidenten zijn opgelost of, erger nog, volledig worden genegeerd.
“Organisaties moeten de manier waarop hun teams werken en samenwerken veranderen, zowel intern als met derde partijen”, vervolgt Van Lubek. “De beste manier om een cultuur van samenwerking tussen IT-, business-, ontwikkelings- en beveiligingsteams mogelijk te maken, is door een uniforme observatiestrategie aan te nemen die één enkele bron van waarheid biedt. Teams kunnen die gebruiken om beslissingen te nemen en crossfunctioneel te werken. Dit helpt hen proactiever te worden in hun reactie op incidenten. Een onderdeel van deze aanpak is het omarmen van geavanceerde AI en automatisering. Door teams uit te rusten met oplossingen om problemen te diagnosticeren, handmatige triaging te elimineren en processen te stroomlijnen, kunnen problemen worden opgelost voordat ze uitgroeien tot een crisis. Dit zorgt voor aanzienlijk minder stress, voorkomt verspilde uitgaven en verhoogt de productiviteit. Zo hoeven teams minder tijd door te brengen in war rooms, en kunnen ze meer tijd besteden aan innovatie.”