Kan RFID de groeiende druk op de supply chain verlichten?

De pandemie heeft meer veranderd dan alleen onze werkgewoonten en sociale interactie. Ook de manier waarop mensen winkelen is ingrijpend op de schop gegaan. Online winkelen won al aan populariteit, maar deze ontwikkeling werd enorm versterkt door het gedwongen thuisblijven. Mensen die nog niet online winkelden, werden haast gedwongen de stap te wagen. Zelfs nu de fysieke winkels weer open zijn, is het onwaarschijnlijk dat het percentage online winkelen zal afnemen tot het niveau van voor de pandemie.
 

Het toegenomen verbruik van consumptiegoederen en de verschuiving naar online bestellen heeft de supply chains onder druk gezet. Vanwege de grote vraag naar vervoersdiensten zijn er niet genoeg containers in omloop en rijzen de kosten de pan uit. In de huidige situatie is er duidelijk behoefte aan een technologische oplossing om de druk op de distributieketens enigszins te verlichten. Een belangrijk onderdeel van het soepel laten verlopen van de logistiek is weten waar goederen zich in de supply chain bevinden en wat er op voorraad is. En printen is een duidelijk onderdeel van dit process.
 
Het gebruik van RFID (Radio Frequency Identification) speelt hierbij een belangrijke rol. RFID is heel simpel gezegd niet meer dan een manier om producten of goederen te identificeren aan de hand van tags. Deze tags zijn kleine chips die vergelijkbaar zijn met barcodes, maar een radiosignaal kunnen opwekken met een identificatiecode. Hieronder vind je meer details over de implementatie van RFID.