7 van de 10 consumenten geeft persoonlijke gegevens voor een kortingscode

Online privacy staat de laatste jaren als nooit tevoren in de schijnwerpers.. Volgens de recente bevindingen van het Atlas VPN-team zou 73% van de consumenten ten minste één persoonlijk detail aan een app of website verstrekken in ruil voor een kortingscode van € 20. Bovendien gelooft 52% van de mensen dat online privacy niet bestaat.

Bijna tweederde (64%) van de consumenten zou graag hun e-mailadres delen met een app of website om een ​​couponcode van € 20 te krijgen. Ongeveer een op de drie (31%) klanten zou vrijwillig hun volledige naam opgeven om een ​​kortingscode te krijgen. Als de website zou worden gehackt, zouden mensen die hun naam invoerden hun gevoelige informatie lekken naar cybercriminelen. Bijna een op de vier (23%) consumenten zou zijn telefoonnummer inwisselen voor een couponcode van € 20. Cybercriminelen kunnen het gelekte telefoonnummer van de persoon aanvallen met smishing-aanvallen en oplichters. Aan de andere kant zou 27% geen van hun persoonlijke gegevens verstrekken voor de coupon van € 20.

Cybersecurity-schrijver bij Atlas VPN Vilius Kardelis over online privacy:

“Hoewel online privacy sterk afhangt van de manier waarop grote technologiebedrijven ermee omgaan, kunnen mensen actie ondernemen om de privacy in eigen hand te houden. Door een VPN en adblockers te gebruiken, kunt u uw digitale voetafdruk aanzienlijk verkleinen. Bewust zijn van waar u uw persoonlijke informatie verstrekt en de verwerking ervan is essentieel bij het beschermen van uw online privacy”.

Online privacy bestaat niet

Consumenten vinden dat de overheid verder moet gaan dan misdaadpreventie om digitale reclame te reguleren.

Een op de vijf (20%) consumenten denkt controle te hebben over hun digitale data. Tegelijkertijd vindt 29% van de mensen het prettig als de digitale advertenties die ze zien relevant voor hen zijn. Meer dan de helft, 52%, van de klanten denkt echter dat online privacy niet bestaat.

Veel mensen vinden dat andere instellingen meer zouden moeten doen om hun online privacy te beschermen. Zo vindt 43% van de consumenten dat de overheid moet optrekken om meer digitale privacy te waarborgen, terwijl 55% zou willen dat particuliere bedrijven meer zouden doen voor hun anonimiteit.

Interessant genoeg denkt 38% van de klanten dat hun mobiele telefoon naar hun gesprekken luistert en suggereert om producten te kopen op basis van wat hij hoort.

Lees hier het volledige artikel