De Nederlandse overheid heeft al miljarden euro's uitgegeven om bedrijven te helpen die hun inkomsten met minimaal 20% hebben zien dalen. Volgens de huidige cijfers bedraagt de gemiddelde omzetdaling in alle sectoren maar liefst 70%. Om deze financiële druk te verminderen, heeft de overheid een aantal initiatieven opgezet. Deze zijn erop gericht om de lokale economie te stimuleren en bedrijven die hun omzet hebben zien verdwijnen financieel te ondersteunen. Helaas leidt de invoering van nieuwe regelingen net zo snel tot nieuwe oplichterspraktijken die deze regelingen uitbuiten.
Op de website van de Kamer van Koophandel staat een overzicht van regelingen waarvoor mensen zich kunnen aanmelden en welke organisaties verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van die regelingen. Uit analyse van Proofpoint blijkt dat van de elf genoemde organisaties op de website slechts één (9%) het strengste niveau van DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance)-bescherming heeft geïmplementeerd. Dit protocol weerhoudt cybercriminelen ervan om de identiteit van een organisatie te vervalsen en verlaagt het risico op e-mailfraude voor klanten.
- Raadpleeg alleen officiële bronnen voor informatie over overheidssteun. Navigeer waar mogelijk naar websites door het adres zorgvuldig in een browser te typen.
- Wees waakzaam voor berichten waarin om persoonlijke informatie of financiële gegevens wordt gevraagd.
- Negeer alle onverwachte verzoeken via e-mail, telefoon, SMS of sociale netwerken. Overheidsinstanties zullen niet via deze kanalen om zeer gevoelige informatie vragen.
- Klik niet op onbekende links, zelfs niet van afzenders die legtiem lijken. Als de informatie in een e-mail betrouwbaar lijkt, bevestig dit dan met een officiële bron.
- Let op spel- en grammaticafouten. Als een officieel uitziende e-mail of brief spelfouten bevat, is deze waarschijnlijk niet legitiem.
- Pas op voor haastige verzoeken. Banken en overheidsinstanties zullen nooit dringend vragen om informatie te overhandigen.
- Beperk de mogelijke schade van identiteitsdiefstal door unieke wachtwoorden te gebruiken voor iedere afzonderlijke dienst. Het gebruik van een wachtwoordmanager maakt dit proces eenvoudiger.
Zoals altijd is bewustwording het belangrijkste verdedigingsmiddel tegen cyberoplichters. Hoe meer mensen zich bewust zijn van aanvalsmethoden en -motieven, hoe kleiner de kans dat ze slachtoffer worden. Mensen moeten vertrouwd raken met veel voorkomende oplichterspraktijken en de bovenstaande stappen volgen voordat ze reageren op berichten over overheidssteun of finaciële regelingen.