SOBA opleidingskosten vergoed via STAP

Je hebt of wilt een baan in Fysieke Beveiliging, Brandveiligheid of Security Management en wilt een stap vooruit zetten om jouw carrièrekansen zo groot mogelijk te maken. Maar ja, een opleiding kost geld en dat kan een drempel vormen. Je kunt nu ook bij SOBA tot € 1.000,- opleidingskosten vergoed krijgen via het STAP-budget. De overheid vindt het belangrijk dat iedereen een zo groot mogelijke kans op de arbeidsmarkt maakt. Of dat nu als werkende is die kan doorgroeien naar een andere functie, of als werkzoekende die graag aan de slag wil. Daarom is het STAP-budget in het leven geroepen. STAP staat voor STimulering Arbeidsmarkt Positie.

Het STAP-budget kan worden aangevraagd door iedere werkende of werkzoekende van 18 jaar of ouder die nog geen AOW ontvangt en hiermee kan een deel van de opleidingskosten worden betaald.

Een belangrijke voorwaarde is dat de training, cursus of opleiding in het STAP-scholingsregister moet staan. Vanaf nu zijn ook alle opleidingen van SOBA Security Opleidingen als CEDEO erkend bedrijf geregistreerd in dit register. SOBA helpt al meer dan dertig jaar medewerkers met trainingen, cursussen en opleidingen voor de start en doorgroei in hun vak. SOBA vindt het belangrijk dat er permanente educatie is en ontwikkeling, doorgroei, verbreding en verdieping in het vak gestimuleerd worden. Het STAP-budget maakt dit voor meer mensen mogelijk.

Tot € 1.000,- opleidingskosten vergoed via STAP.

Wil jij beginnen of doorgroeien in Fysieke Beveiliging, Brandveiligheid of Security Management? Volg dan de volgende stappen.

Stap 1. Kies je opleiding en meld je aan
Ga naar de opleidingenpagina van SOBA en meld je aan voor de training of opleiding van jouw keuze en geef aan of je gebruik wil maken van het STAP-budget.

Stap 2. Je ontvangt van ons het STAP-aanmeldbewijs
Na je aanmelding bij SOBA ontvang je van ons een STAP-aanmeldbewijs. Dit is een bewijs van inschrijving van de door jou gekozen opleiding. Deze heb je nodig voor je STAP-aanvraag bij het UWV.

Stap 3. Aanvraag STAP-budget indienen
Ga naar het STAP-portaal van UWV, log in met je DigiD en vul het aanvraagformulier voor het STAP-budget in.
Op = op!
Vraag ruim voordat je jouw opleiding bij SOBA begint het STAP-budget aan. Je aanvraag moet namelijk minimaal 4 weken voor de start van de opleiding bij het UWV binnen zijn en je kunt niet op ieder moment het STAP-budget aanvragen. Er gelden namelijk tweemaandelijkse aanvraagperioden. De eerstvolgende periode start op 1 juli vanaf 10.00 uur. Bovendien geldt op = op. In dat geval moet je weer tot de volgende periode wachten om kans te maken op een bijdrage. Indien je geen STAP-budget ontvangt omdat deze niet meer voor het tijdvak beschikbaar is gelden onze Algemene voorwaarden voor annulering van de opleiding.

Tip! Je doet er goed aan om op 1 juli ruim voor 10.00 uur al in te loggen op stapuwv.nl en klaar te zitten voor de start van de aanvraagperiode. Hoe eerder je dit doet, hoe hoger jouw plek in de wachtrij. Belangrijk daarbij is dat je na het inloggen je pagina niet ververst.

Stap 4. Verrekening van het STAP-Budget
SOBA ontvangt van het UWV het STAP-budget en verrekent dit met de opleidingskosten. Het kan dus zijn dat je nog een factuur ontvangt van het resterende bedrag na aftrek van het STAP-budget indien de opleidingskosten hoger zijn dan de maximale €1000,-.