Groeiende vraag naar moderne oplossingen voor databescherming

In de IDC whitepaper: “The State of Data Protection and Disaster Recovery Readiness: 2021” concludeert Zerto dat de meerderheid van alle bedrijven (94,7%) aangaf dat de pandemie impact had op de bescherming van data van thuiswerkers. Verder blijkt dat 90,8% van alle respondenten het moderniseren van de databescherming, inclusief back-ups en disaster recovery (DR), als een topprioriteit op IT-gebied beschouwt. Volgens hen is dit van essentieel belang voor de digitale transformatie van hun organisatie.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat veel organisaties bezig zijn met het moderniseren van hun infrastructuur. 80% van al hun nieuwe applicaties zullen worden ingezet in de cloud of aan de netwerkrand. Wat de cloud betreft gaat het meestal om SaaS-oplossingen of cloud-native gecontaineriseerde applicaties. Hierdoor kunnen echter gaten vallen in het databeheer. Deze applicaties verergeren het ontstaan van datasilo’s en vragen om afzonderlijke oplossingen voor databescherming en disaster recovery. Ze gaan bovendien gepaard met infrastructurele kosten en productiviteitsverlies.

Het rapport identificeert daarnaast de drie belangrijkste prioriteiten voor organisaties die hun back-ups en disaster recovery moderniseren. Dit zijn: cloud-first implementaties, IT-transformatie en het inzetten van cloudgebaseerde disaster recovery.

Gevolgen van gegevensverlies
Het onderzoek wijst erop dat wanneer organisaties hun IT-omgeving moderniseren en naar de cloud overstappen het aantal dreigingen waarmee data te maken kan krijgen in sneltreinvaart toeneemt. De ernst van deze dreigingen neemt eveneens toe. Maar liefst 95,1% van alle organisaties werd de afgelopen 12 maanden getroffen door een aanval met ransomware of andere malware, waarbij ruim 80% van de respondenten aangaf dat minimaal één aanval resulteerde in beschadiging van bedrijfsdata. 43% kreeg de afgelopen 12 maanden te maken met data die niet hersteld kon worden, en ruim een derde (36,6%) werd in deze periode door meer dan 25 cyberaanvallen getroffen. Het is duidelijk dat cyberdreigingen inmiddels zo veel voorkomen dat het niet de vraag is of organisaties er slachtoffer van worden, maar wanneer.

Deze toenemende cyberdreigingen blijken ook met hogere kosten gepaard te gaan. Bijna een derde (31,1%) van de respondenten maakte melding van direct omzetverlies. 35% had te maken met kosten als gevolg van data die niet hersteld kon worden. De indirecte personele kosten zijn mogelijk nog hoger, met 45,4% van de respondenten die productiviteitsverlies registreerden. Bijna de helft (49%) zei dat medewerkers moesten overwerken om de cyberaanval te blokkeren en de bedrijfsvoering te herstellen. Dit sluit aan op de conclusie van een ander onderzoek door IDC dat de kosten van downtime variëren van duizenden dollars per uur tot honderdduizenden dollars per uur, al naar gelang de sector en omvang van de organisatie.

Volgens het onderzoek is een belangrijke reden voor gegevensverlies de lange tijdsinterval tussen back-ups. Deze lange tijdsinterval is mede te wijten aan een afhankelijkheid van snapshots, replica’s en standaard back-upplannen met recovery point objectives (RPO’s) en recovery time objectives (RTO’s) van uren in plaats van seconden.

Investeren in de toekomst 
Maar er valt ook goed nieuws te melden. Zo blijkt dat veel organisaties op het punt staan om in back-up- en disaster recovery-plannen te investeren. Ruim de helft (52,1%) van de respondenten is van plan zowel hun back-up- als hun disaster recovery-processen te verbeteren. Volgens het rapport is continuous data protection (CDP) een van de belangrijkste nieuwe technologieën die IT-organisaties kunnen helpen om de databescherming te verbeteren, de kans op gegevensverlies te verkleinen en data sneller te herstellen. CDP kan de RPO’s en RTO’s terugdringen van uren tot minuten of zelfs seconden. Voor veel organisaties groeit CDP zelfs uit tot een cruciaal middel om af te koersen op een RPO en RTO van bijna nul. CDP voorziet in uiterst gedetailleerd herstel. Organisaties kunnen daarmee hun gegevens herstellen naar een tijdstip direct voor een cyberaanval, zodat er zo min mogelijk data verloren gaat.

“Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het moderniseren van de databescherming, met inbegrip van back-ups en disaster recovery, voor veel IT-organisaties een topprioriteit is”, zegt Phil Goodwin, onderzoeksdirecteur bij IDC. “CDP wint aan terrein binnen de IT-sector. Deze technologie maakt deel uit van moderne back-upoplossingen en minimaliseert de kans op gegevensverlies. CDP draagt daarnaast bij aan kortere hersteltijden en vereenvoudigde herstelprocedures. Daarmee is het de oplossing die de sector nodig heeft.”