E-mobiliteit: beveiliging eist aandacht

Juice Technology AG, producent van elektrische laders en software en op het gebied van mobiele laders voor elektrische voertuigen, brengt het onderwerp cyberbeveiliging onder de aandacht op het 2021 Juice World Charging Day-evenement bij Sugar Mountain in München.

Het middelpunt van elke laadoplossing is feilloze software. Daarom ziet Juice zichzelf in eerste instantie als een softwarebedrijf. Juice ontwikkelt geen geïsoleerde, afzonderlijke oplossingen, aangezien alle producten deel uitmaken van een totaal holistisch systeem waarbinnen de software een leidende rol heeft. Een belangrijk onderdeel van de mix is de onlangs gelanceerde j+ pilot-app van Juice. Dit is het eerste softwareproduct van Juice dat buiten het aanbod van laders functioneert, en toch deel uitmaakt van het holistische ecosysteem daarvan, en mee wordt uitgerold naarmate meer voertuigen en functies worden geboden en ondersteund, zoals bijvoorbeeld voor wagenparkbeheer. Door een groot aantal analyses te leveren, wordt j+ pilot de sleutel tot het voertuig en de lader. De volgende stappen zullen onder meer bestaan uit integratie met het ladingbeheersysteem en Smart Home – een toegangsweg naar schonere energie – en meer functies die de wereld van elektromobiliteit verder zullen openstellen voor gebruikers.

Het Internet of Things vraagt om voorzorgsmaatregelen
Elke technologie die zich in hoge mate met software bezighoudt moet zich bewust zijn van de veiligheidsaspecten. Nu alles vandaag de dag in steeds grotere mate onderling verbonden wordt – van uw smartwatch en mobiele telefoon tot uw auto en lader – komt de grootste bedreiging van kwetsbaarheden in de software. En hoewel de uitgebreide verbindingen talloze mogelijkheden bieden, brengen ze ook inherente risico's op het gebied van cyberbeveiliging met zich mee. Cyberaanvallen richten zich niet alleen op computers en smartphones, maar ook op elektriciteitscentrales, auto's – en, inderdaad, oplaadpunten.

Alle betrokken belanghebbenden – van energieleveranciers tot fabrikanten van auto's en laders – hebben zich tot nu toe enkel beziggehouden met beveiliging binnen hun eigen sector. Het is echter van groot belang het complete systeem met een holistisch oog te bezien. Uiteindelijk kan de infrastructuur in zijn geheel doelwit van aanvallen zijn. Daarom benadrukt professor Thomas R. Köhler, specialist cyberbeveiliging en lid van de Raad van Bestuur van Juice Technology AG, de noodzaak het totale systeem holistisch te zien:

“Voor Juice is het belangrijk de bedreigingen door cyberaanvallen aan het licht te brengen en de bewustheid van het probleem te vergroten, en aan te geven dat het bedrijf er intern al het mogelijke aan doet het probleem op te lossen – maar ook om andere deelnemers, of het nu gaat om dienstverleners, stroomleveranciers of autofabrikanten, te stimuleren tot een open gesprek over de behoeften hier.”

Het 3-niveauconcept voor totaalbeveiliging
Wanneer het aankomt op laadinfrastructuur, is beveiliging gebaseerd op drie pilaren: fysieke beveiliging, gebruikersbeveiliging en softwarebeveiliging. Op het gebied van cyberbeveiliging steekt Juice met kop en schouders uit boven de concurrentie, met hun twee benaderingen van “Software First” en “Security by Design” – wat volledige conformiteit met standaarden voor cyberbeveiliging inhoudt, vanaf het allereerste onderdeel helemaal tot aan het voltooide product. Juice doet dit door eigen chipsets te gebruiken, communicatie standaard te versleutelen, en continu te testen, met name door onafhankelijke software-engineers. Juice heeft ook een eigen bonusprogramma voor foutopsporing opgezet om de beveiliging nog verder te verbeteren.

Deze softwaregestuurde ontwikkeling binnen de industrie verandert de gehele markt. Juice gaat daarom eerst de energieleveranciers benaderen met als doel het vaststellen van een netbrede standaard voor laadbeheer. Soortgelijke inspanningen zullen worden verricht op het gebied van standaardisering van manieren van betalen en factureren, bijvoorbeeld door zoals in Duitsland het gebruik van creditcards verplicht te stellen. Dit zal echter niet langer nodig zijn wanneer de bepalingen van ISO 15118, via welke de voertuigen onafhankelijk communiceren met de lader, standaardpraktijk worden en geen afzonderlijke manier meer nodig is voor activering. Ook andere betrokkenen, zoals eigenaren van gebouwen en vastgoedbeheerders, moeten deel gaan nemen aan deze dialoog, omdat alleen een gezamenlijk gecoördineerde en overeengekomen strategie een capabele verdediging kan waarborgen tegen toekomstige cyberdreigingen tegen elektrische voertuigen, laders en het elektriciteitsnet.

Grote vraag naar laadmogelijkheden
CEO en oprichter van Juice Technology Christoph Erni zag zijn kans schoon op de jaarlijkse Juice World Charging Day om de ontwikkelingen in recente jaren op een rijtje te zetten. De sterke groei van Juice heeft zich doorgezet in 2021, en momenteel heeft het bedrijf dochterondernemingen over de hele wereld. De productiecapaciteit van locaties in Duitsland en China werd verder uitgebreid naar aanleiding van de blijvend groeiende sterke vraag. Juice heeft daarnaast het personeelsbestand uitgebreid en is naar een nieuw hoofdkantoor verhuisd.