Eén op de tien was ooit slachtoffer van hotelfraude

Betaalvoorkeuren spelen een grote rol bij het boeken van een hotelverblijf. Vier op de tien Nederlanders (41%) heeft wel eens een hotelboeking afgebroken omdat de gewenste betaaloptie niet beschikbaar was. Dat is niet de enige uitdaging waarmee hotels te maken hebben: zorgen over fraude en de opkomst van technologie veranderen de manier waarop consumenten en hotels omgaan met betalingen en het boeken van verblijven. Dit blijkt uit onderzoek van financieel technologieplatform Adyen. 

Voor consumenten is het cruciaal dat hen een veilige en gebruiksvriendelijke betaalmethode wordt aangeboden. Als de voorkeursbetaalmethode niet beschikbaar is bij een online betaling, zet maar liefst driekwart van de Nederlanders (76%) de aankoop niet door.  

Technologie speelt een steeds grotere rol 

Naast betalen speelt technologie een belangrijke rol in de hotelervaring. Bijna drie op de tien Nederlanders (28%) vindt het gebruik van technologie in hotels belangrijk. Zo zou 16% het leuk vinden om nieuwere technieken zoals virtual reality te gebruiken in hotels. Daarnaast maakt 22% graag gebruik van QR-codes. Deze worden door gasten gebruikt om informatie over het hotel op te zoeken of om via te betalen. Hotels spelen in op deze trends: bijna de helft (46%) heeft plannen om te investeren in nieuwe technologieën om het verblijf van gasten aangenamer te maken. 

Toch blijft de menselijke factor belangrijk. Bijna de helft van de gasten (45%) verkiest nog steeds een persoonlijk gesprek met een medewerker bij het inchecken boven geautomatiseerde systemen. Slechts 16% ziet graag een volledige ‘human-free’ check-in.  

Zorgen over fraude blijven hoog 

Fraude bij online boekingen blijft een grote zorg voor zowel consumenten als hotels. Ruim 58% van de Nederlanders maakt zich zorgen over het risico van financiële fraude bij het boeken van hotels, zoals diefstal van creditcardgegevens. Een op de tien heeft daadwerkelijk te maken gehad met fraude bij het boeken van hotels, waarbij zij gemiddeld €573,63 per persoon verloren. Ook hotels zelf zijn niet immuun voor fraude; 57% van de hotels heeft een toename van fraudepogingen opgemerkt. Jaarlijks verliezen hotels gemiddeld ruim 2.5 miljoen euro aan fraude en terugboekingen. Dit benadrukt het belang van effectieve beveiligingsmaatregelen en betrouwbare betaaloplossingen in de hotelsector. 

Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen, benadrukt de uitdagingen en kansen voor horecaondernemers: “De hospitality sector staat voor de uitdaging om continu in te spelen op de veranderende wensen van gasten, van nieuwe technologieën tot voorkeuren in betaalmethoden. Innovatie biedt enorme kansen voor hotels om zich te onderscheiden en de gastervaring te verbeteren. Tegelijkertijd is het cruciaal om waakzaam te blijven voor fraude. Bij Adyen zetten we ons in om zowel gasten als ondernemers te beschermen met de meest geavanceerde oplossingen. Zo kunnen hotels zich richten op waar het echt om draait: een onvergetelijke ervaring bieden.”