Oplichters zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om de gegevens van gebruikers te stelen. Vorig jaar werd een volledig nieuwe categorie van mogelijkheden een van de meest winstgevende oplichtingspraktijken voor fraudeurs. Zij maakten op grote schaal gebruik van COVID-19-gerelateerde spamberichten en phishingpagina's om te profiteren van het meest alarmerende en spraakmakende nieuwsbericht van het jaar. Volgens een nieuw Kaspersky-rapport, "Spam and Phishing in Q1 2021", blijven oplichters deze epidemiologische uitdaging uitbuiten - deze keer met de nadruk op het vaccinatieproces.
Kaspersky-experts ontdekten verschillende soorten phishingpagina's, die over de hele wereld zijn verspreid. Naast spamberichten worden ontvangers ook uitgenodigd om een vaccin te halen, deel te nemen aan een enquête of een diagnose te stellen voor COVID-19. Zo ontvingen sommige gebruikers uit het Verenigd Koninkrijk een e-mail die afkomstig leek te zijn van de National Health Service van het land. De ontvanger werd uitgenodigd voor een vaccinatie, nadat eerst de wens om te worden gevaccineerd was bevestigd door op een link te klikken.
Om een vaccinatieafspraak te maken, moest de gebruiker een formulier invullen met persoonlijke gegevens, waaronder bankgegevens. Daardoor gaven zij hun financiële en persoonlijke gegevens aan de aanvallers.
Een andere manier om toegang te krijgen tot de persoonsgegevens van gebruikers was via nepvaccinatie-enquêtes. Oplichters stuurden e-mails uit naam van grote farmaceutische bedrijven die COVID-19-vaccins produceren en vroegen aan de ontvanger om deel te nemen aan een korte enquête.