Het ontwikkelen van nieuwe producten was voor 31 procent van de Europese mkb-bedrijven een manier om te reageren op een unieke uitdagende situatie. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Kaspersky naar de uitdagingen waarmee mkb-bedrijven werden geconfronteerd aan het begin van de pandemie. De lockdowns tastten het financiële welzijn van de meerderheid van de mkb's (55 procent) aan, waardoor zij maatregelen moesten nemen. Zowel de introductie van een nieuw product of dienst als andere genomen maatregelen waren een poging om te overleven.
Als het een bedrijf lukt om adequaat op een crisis te reageren, kan deze er het beste van maken. In het licht van de pandemie waren de beslissingen erg complex en bedrijven moesten rekening houden met hun eigen zakelijke mogelijkheden en met verschillende externe factoren, zoals de lockdown, nieuwe sanitaire vereisten en een radicaal veranderde levensstijl.
Inspelen op nieuwe kansen
Naast de introductie van nieuwe diensten en producten (31 procent), is een vijfde van de bedrijven een nieuwe sector ingegaan (22 procent). Voor bedrijven in de entertainment- en cultuursector, of zelfs voor de gezondheidssector, kan dat betekenen dat ze digitale initiatieven voor hun fysieke aanbod introduceerden; voor winkels of restaurants was dat het mogelijk maken van online verkoop en het inrichten van een leveringsproces. Voor fabrikanten betekende dat het produceren van bijvoorbeeld mondkapjes, ontsmettingsmiddelen en andere medische accessoires of producten voor het thuiscomfort.