'Kwaliteit' is een moeilijk te definiëren begrip, vooral in het bedrijfsleven, omdat allerlei factoren ertoe bijdragen en het verschillende betekenissen heeft voor verschillende belanghebbenden, van klanten en partners tot medewerkers. Naast innovatie is kwaliteit altijd onderdeel geweest van het DNA van Axis en doet het bedrijf er alles aan om die kwaliteit op alle niveaus te leveren. Niet alleen in producten en oplossingen, maar ook op het gebied van zakelijke relaties, trainingen, technische ondersteuning en klantenservice. In dit artikel vertellen we over de manieren waarop we voortdurend streven naar kwaliteit, maar ook hoe we leren van problemen.
Wanneer een bedrijf het over kwaliteit heeft, denkt men meteen aan het eindproduct of de service. Er wordt niet alleen gekeken of het de beloften waarmaakt, maar ook of dit betrouwbaar en consistent gebeurt op lange termijn. Er zijn echter heel wat factoren die hieraan bijdragen. Voor Axis draait kwaliteit om iedere ervaring en interactie van een partner of klant met het bedrijf. De kwaliteit van Axis-producten en -oplossingen is maar één aspect.
Het fundament voor kwaliteit: de medewerkers
Kwaliteit moet onderdeel zijn van de cultuur van een organisatie en hangt dus af van de mensen die een bedrijf in dienst neemt. Het is niet alleen een kwestie van ervaring en vaardigheden, maar ook van mentaliteit, houding en aanpak. Hoe een bedrijf zijn talent zoekt en selecteert, vormt dus de basis voor het leveren van kwaliteit in de hele waardeketen.
Het is van essentieel belang dat het nastreven van kwaliteit een instinct of natuurlijke gewoonte is voor de mensen binnen de organisatie. Kwaliteitsverbetering is immers een eindeloos proces. In snel evoluerende sectoren als de onze is stilstand achteruitgang en moet de kwaliteit zich voortdurend blijven ontwikkelen.
Uitdagingen in volume en complexiteit
Het is logisch dat het moeilijker is om de kwaliteit te waarborgen bij het produceren van hogere volumes dan bij lagere aantallen. En omdat producten technisch complexer worden, is de kans op kwaliteitsproblemen onvermijdelijk groter. Voortdurende waakzaamheid in de processen voor kwaliteitsborging zijn cruciaal, net als innovatie.
Toen Axis bijvoorbeeld zijn eerste thermische camera's ontwikkelde, verzorgden hoogopgeleide medewerkers de handmatige eindmontage en focusinstelling van de camera's. Naarmate de productievolumes van thermische camera's toenamen, werd al snel duidelijk dat het handmatig instellen van de focus ondoenbaar was. Daarom ontwikkelden we een automatisch proces dat de focus even nauwkeurig kon instellen als een mens.
Veel producten die Axis vandaag ontwikkelt, zijn een stuk complexer geworden dan producten van de afgelopen decennia. We hebben veel producten met bewegende onderdelen en diverse sensoren die zeer precies moeten worden afgesteld. Steeds strengere milieuoverwegingen en -voorschriften maken de uitdaging nog groter. Bovendien heeft Axis – zoals elke fabrikant van technologische producten en oplossingen – een complexe wereldwijde supply chain en is het essentieel dat de hoge kwaliteitseisen van Axis ook worden gehanteerd door zijn leveranciers.
Voor veel klanten is de interactie met Axis-partners, net zoals de service die ze wereldwijd leveren, een doorslaggevende factor als het gaat om kwaliteit. Daarom biedt de Axis Communications Academy sinds 2005 klassikale en online trainingen aan van hoge kwaliteit voor ons volledige partnernetwerk. Deze trainingen gaan niet alleen over onze producten en oplossingen, maar ook over de beveiligings- en bewakingssector in zijn geheel.