Boost of blamage?

(Column) Wordt de huidige coronacrisis voor de Enterprise Information Management markt een boost of juist een blamage? Blamage is misschien niet het juiste woord, maar het klinkt tenminste wel lekker. Vraag is: kunnen we er als markt van profiteren dat zoveel mensen nu thuis werken en het besef van het belang van de beschikbaarheid van de juiste en volledige informatie om mee te werken volop bij iedereen doordringt? Toch…?

Zoals al in een eerdere column aangegeven: nu kunnen ineens wel grote hoeveelheden mensen thuiswerken. Oké, toegegeven, het is natuurlijk ook omdat het simpelweg moet, maar toch. Het bewijst wel dat we met de huidige stand van techniek prima in staat zijn om met elkaar te werken, projecten te draaien en informatie te creëren en met elkaar te delen. Ook als er nog een paar jengelende kinderen ergens in huis zwerven of een mopperende partner, die ook thuis moet werken, waardoor je niet altijd dat kunt doen wat je wilt doen op het moment dat jij dacht dat het nodig was.
 
Maar is dat op kantoor wel zo dan? Daar wordt ook de nodige tijd bij koffiemachines en printers en kopieerapparaten (jazeker, die bestaan nog) doorgebracht. Dat is belangrijk voor de informele contacten wordt dan gezegd. Inderdaad. Daar komt best eens wat nuttigs uit, uit zo’n informeel ‘overleg’. Maar ook niet meer dan ‘best eens’... Het is zeker niet de standaard uitkomst na een intensieve en vaak net iets te lange tocht op zoek naar een cappuccino.

Wat aan het begin van deze gedwongen thuiswerkperiode ook wel duidelijk is geworden, is dat door de veelheid aan tools om te kunnen samenwerken best nog wel eens wat ‘ICT-conflicten’ kunnen ontstaan. De een wil met Office365 (met daarin bijvoorbeeld Teams) werken, de ander heeft de Google Suite (met Hangouts Meet) of wil misschien weer een geavanceerde projectmanagementtool. Gaat vaak niet tegelijk en gratis versies – die zijn inderdaad te mooi om waar te zijn – brengen niet wat je zou willen. Het is sowieso even wennen aan het werken met bepaalde tools. Nu ineens de druk erop staat, neemt natuurlijk niemand echt de tijd om ervoor te gaan zitten en zich eens te verdiepen in de werking van die tools. Je kunt er van alles mee, als je maar weet hoe. Dat is niet voor iedereen meteen weggelegd en vereist meer aandacht. Gebruiksvriendelijkheid is, zoals wel vaker in deze markt, best een dingetje.

Het goede nieuws is dan wel weer dat deze crisis waarschijnlijk nog zo lang gaat duren dat iedereen na een maand of twee kan lezen en schrijven met deze – voor de meesten van ons - nieuwe tools. En dat is precies de bedoeling… Kunnen we na de crisis gewoon doorgaan met wat we nu aan het doen zijn. Als dat niet zo is, hebben we blijkbaar niet genoeg mensen kunnen overtuigen van het nut en de noodzaak van deze instrumenten. En dat is dan wel een beetje een blamage….

John de Waard