Nieuws  
 

Fortinet gaf tijdens het Cyber Security & Innovations in Maritime event op 22 mei jl, een inzage in de ontwikkelingen op het gebied van maritieme cyber trends. Een van de belangrijkste constateringen is dat de bewustwording rondom security ook in de maritieme wereld toeneemt. Dat is belangrijk, want juist deze sector wordt geconfronteerd met uitdagingen die uniek zijn. In geval van een cyber hack heeft de rederij niet alleen te maken met falende security, maar ook met safety problemen voor het schip en de bemanning.

De maritieme industrie is 4 triljard dollar groot, maar liefst 80% van alle goederen wordt via shipping getransporteerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat cybercriminelen ook in deze branche actief zijn. Het effect van cybercriminaliteit is financiële schade door diefstal, downtime, maar ook door boetes van toezichthouders. Daarnaast kan men reputatieschade oplopen en daardoor klanten mislopen of verliezen.

Robert Tom, systems engineer bij Fortinet: “Er zijn veel verschillende motieven waarom cybercriminelen systemen aanvallen en een groot deel daarvan is gelijk aan die in het bedrijfsleven. Er zijn in het maritieme segment echter ook heel specifieke motieven. Denk daarbij aan piraterij, activisme en spionage. Een schip heeft ook allerlei slimme sensoren aan boord die informatie uitwisselen met analisten aan wal om ervoor te zorgen dat het schip optimaal presteert. Als deze systemen gehackt worden, kan een schip in grote problemen terechtkomen. Security gaat in de maritieme wereld ook over safety: de menselijke veiligheid. Simpel voorbeeld: als cybercriminelen de scheepsystemen hacken en de ballast manipuleren, kan een schip kantelen. Dat is een extreem voorbeeld, maar wel realistisch.”

Heel specifiek voor de maritieme industrie is het feit dat de verbindingen via een satelliet verlopen. Connectiviteit en security zijn aan boord even belangrijk. Daarom koos Spliethoff Group voor solide security oplossingen,  waaronder een Next Generation Firewall van Fortinet. Peter Van de Venne, Director IT Department bij Spliethoff: "We wilden voorkomen dat wij het slachtoffer zouden worden van hacks en malware, en besloten over te stappen op Next Generation firewalls (NGFWs). Die zijn slimmer, aangezien ze niet alleen de poorten blokkeren, maar ook inhoudelijk het netwerkverkeer beoordelen en traceren.”

 “Onze schepen zijn onze productiemiddelen, dus daar moeten we zorgvuldig mee omgaan", ligt Van de Venne toe. "We willen natuurlijk niet dat cybercriminelen toegang krijgen tot de IT-systemen, en zeker niet tot de operationele systemen aan boord. Denk daarbij aan navigatie en voortstuwing. Daarnaast is er de groeiende behoefte aan bandbreedte voor internet voor de bemanning en de gegevensuitwisseling met kantoor. Het is voor de efficiëntie van onze schepen erg belangrijk dat we de gegevens van heel veel indicatoren aan boord op de kantoren in near-real-time kunnen inzien. Zo kunnen we bijvoorbeeld het brandstofverbruik optimaliseren of de route aanpassen. We gebruiken daarom FortiGates om zowel de netwerkverbindingen van en naar de schepen optimaal te beveiligen en om de bandbreedte optimaal te verdelen (Quality of Service).”

Tijdens het event bleek dat technologie een wereld opent, maar dat het tevens van essentieel belang is om dit op juiste manier in te zetten én te beveiligen. Ook in de maritieme wereld wordt steeds meer verbonden, zowel netwerken als operationele systemen. Dit brengt mogelijkheden en gevaren met zich mee. Door beveiliging van meet af aan in de strategie en het ontwerp met maritieme netwerken mee te nemen, kan een organisatie het verschil maken tussen voorop varen of kapseizen.

Plaats op:
Datum: 27 mei 2019
Bron: Fortinet
Gerelateerde artikelen  
14-09-2009 Nieuws Marinefregat vangt bemanning gekaapt schip op
29-10-2008 Nieuws Somalische kust beveiligd door EU
30-06-2009 Nieuws Geen bewapende mariniers aan boord in SomaliŽ
20-10-2011 Nieuws Europa wil norm voor maritieme beveiligingsdiensten
28-04-2011 Nieuws Bedrijf biedt gewapende beveiliging tegen piraten
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
ÔŅĹ 2007 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,85 seconden.