Nieuws  
 

In de verbonden digitale wereld van vandaag zijn bedrijven het grootste doelwit van cyberaanvallen, waardoor één misstap kan leiden tot de blootstelling van gevoelige en persoonlijke informatie van consumenten. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (54 procent) maakt zich dan ook meer zorgen om de persoonlijke privacy dan ooit tevoren. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde 2018 Norton LifeLock Cyber Safety Insights Report van Norton™ LifeLock™ onderdeel van Symantec, gebaseerd op onderzoek gedaan door The Harris Poll onder meer dan duizend Nederlandse volwassenen. Toch accepteert de meerderheid van de Nederlanders (63 procent) de risico’s omtrent online privacy wegens gemak die de digitale diensten bieden en zijn zij bereid persoonlijke informatie, zoals locatie (60 procent) of browsegeschiedenis (56 procent) aan bedrijven te verkopen of weg te geven.

In het tijdperk van informatie-uitwisseling is controle de kern geworden van de privacy paradox binnen de samenleving. De vraag is wie de controle zou moeten krijgen en wat de gevolgen zijn wanneer de informatie verkeerd wordt gebruikt. Sterker nog, uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument (96 procent) het belangrijk vindt om te eisen van bedrijven dat zij zelf de controle houden over hoe persoonlijke data gebruikt wordt. 35 procent van de consumenten geeft zelfs aan dit essentieel te vinden. Meer dan een derde (40 procent) van de Nederlanders vindt dat er een meldpunt moet zijn voor consumenten om misbruik van persoonlijke data te melden, of dat er consequent boetes uitgeschreven moeten worden aan bedrijven die hier misbruik van maken.

“Onze cyberveiligheid is nauw verbonden aan vertrouwen”, aldus Robert den Drijver, Director Benelux & Nordics bij Symantec. “Veel consumenten zijn zich ervan bewust dat persoonlijke data wordt geregistreerd op de websites die ze bezoeken en door de sociale media en apps die ze gebruiken. Ze vertrouwen erop dat hun informatie goed wordt beveiligd, maar weten vaak niet hoe en waarom gegevens worden geregistreerd en wat bedrijven er mee doen. De hoeveelheid aan persoonlijke informatie die wordt verzameld zal voorlopig niet afnemen en wordt steeds belangrijker.”

Andere Nederlandse bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • Mensen zien databescherming als een recht – geen voorrecht
  • De meeste Nederlandse consumenten willen organisaties niet betalen om de bescherming van persoonlijke gegevens te waarborgen. Dit geldt vooral voor sociale mediabedrijven en retailers. 83 procent van de consumenten geeft aan niet bereid te zijn om aanbieders van sociale media te betalen om de eigen privacy te waarborgen, vergeleken met 81 procent voor retailers, 69 procent voor zorginstellingen en 69 procent voor financiële instellingen.


Nederlandse consumenten hebben weinig tot geen vertrouwen in sociale media

79 procent van de consumenten geeft aan weinig (52 procent) of geen (27 procent) vertrouwen te hebben sociale-mediaproviders als het gaat om het beheren en beschermen van hun persoonlijke gegevens. Meer dan een op de tien Nederlanders met een social media account (13 procent) heeft in de afgelopen twaalf maanden een account verwijderd vanwege zorgen over privacy.

Ondanks alle zorgen zijn Nederlanders voorstander van het delen van gegevens

66 procent van de Nederlanders geeft aan zich zorgen te maken over de privacy van persoonlijke gegevens. Toch geven sommige consumenten aan dat zij bereid zijn om persoonlijke gegevens te verkopen of te delen. Dit zijn onder andere de browsegeschiedenis (die 23 procent gratis zou delen en 33 procent zou verkopen) en de locatiegegevens (die 26 procent gratis zou delen en 34 procent zou verkopen). Sommige Nederlanders zijn zelfs bereid om informatie omtrent identificatiedocumenten te delen, zoals rijbewijs- of paspoortgegevens (die 22 procent gratis zou delen en 21 procent zou verkopen).

Jongere generaties zijn eerder geneigd om actie te ondernemen op hun social media-account

Alhoewel de bereidheid om actie te ondernemen op hun social media-accounts vergelijkbaar is tussen alle leeftijdsgroepen, delen jongere generaties vaker hun gegevens.

48 procent van de 18 tot 38-jarigen zijn bereid hun zoekgeschiedenis te verkopen en 32 procent van hen zijn bereid informatie over identificatiedocumenten te verkopen. Dit in vergelijking met 26 procent van de 39 tot 53 jarigen en ouderen die bereid zijn hun zoekgeschiedenis op internet te verkopen, terwijl 16 procent van hen bereid is informatie over identificatiedocumenten te verkopen.

Den Drijver voegt hieraan toe: “Consumenten willen meer controle over de eigen privacy en een strengere aanpak tegen degenen die het misbruiken. Echter, willen ze deze controle zonder gedoe of kosten. Hierdoor zijn ze bereid risico’s te nemen als het gaat om hun privacy, omdat dit makkelijker voor hen is. Gemak is daarom nog steeds doorslaggevend als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens.”

Hoe nu verder met de cyberveiligheid?
In het afgelopen jaar zijn meer dan 3 miljoen Nederlandse consumenten (3.3 miljoen) slachtoffer geworden van cybercriminaliteit (24 procent). 24 procent van de Nederlandse consumenten zijn in de afgelopen twaalf maanden het slachtoffer geworden van cybercriminaliteit en 66 procent verwacht het komende jaar slachtoffer te worden van cybercriminaliteit. Opvallenderwijs gelooft zelfs 57 procent van de consumenten dat de kans dat zij slachtoffer van cybercriminaliteit worden even groot of zelfs groter is dan de kans om griep te krijgen. De verliezen als gevolg van cybercriminaliteit voor consumenten bedroegen in het afgelopen jaar naar schatting 349,1 miljoen euro met 14,4 miljoen verloren uren aan kosten omtrent de afhandeling van problemen. Dit is een verlies van 107 euro per Nederlander. Het oplossen van de problemen kostte gemiddeld 4,4 uur en 32 procent is zelfs een week of langer bezig geweest met het oplossen van de ontstane problemen.   


Plaats op:
Datum: 4 april 2019
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: Norton
Gerelateerde artikelen  
23-01-2018 Nieuws Bijna 3,5 miljoen Nederlanders slachtoffer cybercrime
10-05-2019 Nieuws Nederlanders geloven niet in volledige privacy in digitale tijdperk
17-01-2017 Nieuws Consumenten houden bedrijven verantwoordelijk voor datalekken
06-12-2018 Nieuws Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek
28-11-2017 Nieuws Twee op de drie consumenten bang om slachtoffer te worden van een datalek
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,86 seconden.