Nieuws  
 

Bedrijven worstelen met het vinden van de juiste balans tussen het doorvoeren van digitale innovatie en het bieden van veilige digital experiences. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek door Forrester Consulting in opdracht van Akamai Technologies onder meer dan 350 IT-specialisten. Uit de resultaten blijkt eveneens dat bedrijven die een balans hebben gevonden tussen innovatie en veiligheid - en daardoor digitaal volwassen zijn - sneller groeien dan hun concurrenten.

Akamai levert naar schatting 95 exabytes aan data per jaar aan miljarden devices. Financiële instellingen, online retailers, media- en entertainmentaanbieders en overheidsinstellingen maken gebruik van het cloud platform van Akamai om hun klanten de best mogelijke digitale ervaring te kunnen bieden. Daardoor heeft Akamai uit eerste hand inzicht in de kritieke grens tussen optimale gebruikerservaring en digitale veiligheid, en hoe deze wisselwerking klantgedrag beïnvloedt.

Digitale innovatie is een belangrijke drijfveer in het hedendaagse ondernemersmilieu. Uit het onderzoek van Forrester blijkt dat het bieden van goede digitale ervaringen essentieel is om de concurrentie voor te blijven, klanten tevreden te houden en – nog belangrijker – het vertrouwen van klanten te winnen. Voor iedere onderneming is het een uitdaging om tegemoet te kunnen komen aan individuele klantwensen: verschillen in regio, netwerkconnectiviteit en device maken het lastig om een veilige en persoonlijke digitale ervaring te bieden. In het onderzoek wordt onderzocht hoe digitale ondernemingen wereldwijd in uiteenlopende sectoren gebruikerservaringen en security op één lijn proberen te krijgen met hun strategische doelstellingen.

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:

  • Digitale worsteling is aan de orde van de dag: Een groot aantal respondenten geeft aan het lastig te vinden om de balans te vinden tussen security en goede digitale ervaringen. De meerderheid is van mening dat zijn bedrijf sterk is in het bieden van veiligheid en vertrouwen, maar zwakker in het bieden van volwassen digitale ervaringen.
  • Vertrouwen staat op een laagterecord: Meer dan een derde van de ondervraagden is van mening dat ze maar matig vertrouwd worden door hun klanten. Dat wantrouwen wordt voornamelijk veroorzaakt door achterdocht rondom de correcte omgang met persoonlijke gegevens door het bedrijf.
  • Gebrek aan vertrouwen in veiligheid leidt tot afname in omzet: Klanten zullen sneller data delen met bedrijven die ze vertrouwen. Wanneer het ondernemingen niet lukt om een veilige ervaring te leveren, zullen ze een negatieve impact ervaren op hun reputatie, het vertrouwen van klanten en zelfs hun omzet. Sterker nog, het onderzoek toont aan dat wantrouwen over de omgang van het bedrijf met data kan leiden tot een afname van 25 procent in omzet.

Bedrijven die benieuwd zijn hoe ze hun gang naar digitale volwassenheid kunnen versnellen, kunnen hier een zelftest doen om te ontdekken hoe het gesteld is met de balans tussen de digitale ervaring die ze leveren en de digitale security die daar tegenover staat. Ook is er een infographic beschikbaar met best practices.

Plaats op:
Datum: 11 april 2018
Bron: Akamai
Gerelateerde artikelen  
17-03-2016 Nieuws Deutsche Telekom en Akamai sluiten strategische overeenkomst
06-09-2017 Nieuws Digitalisering bedrijven regelmatig ten koste van klantbeleving
03-07-2007 Nieuws Staatssecretaris start campagne Digibewust
29-05-2017 Nieuws Informatielek is reputatie-killer
07-06-2018 Achtergrondartikelen Vertrouwen in de digitale samenleving dreigt om te slaan naar wantrouwen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,34 seconden.