Nieuws  
 

Houd zaken en privé strikt gescheiden, zo luidt het aloude devies. Uit wereldwijd onderzoek van Kaspersky Lab – uitgevoerd in onder andere Nederland en België - blijkt echter dat bedrijfsleiders en werknemers hun bedrijven ongewild in gevaar kunnen brengen omdat ze zakelijke apparatuur gebruiken om online te daten, of omdat ze in hun zoektocht naar matches bedrijfsgeheimen prijsgeven.

Uit het onderzoek naar de gewoonten van ‘online daters’ blijkt dat 11 procent van de gebruikers van online datingservices bestaat uit bedrijfsleiders, terwijl nog eens 20 procent aangeeft tot het middenmanagement te behoren. Hun online datinggewoonten zouden wel eens grote hoeveelheden vertrouwelijke bedrijfsgegevens in gevaar kunnen brengen.

Hooggeplaatste managers lijken inderdaad meer geneigd te zijn om werkgerelateerde informatie te delen. Slechts 12 procent van de volledige online datinggemeenschap vermeldt de werkgever in het profiel, terwijl 22 procent van de leidinggevende zakenmensen dit doet. Van alle gebruikers is 10 procent bereid om details over het werk of bedrijfsgeheimen te delen, maar onder eigenaren en topmanagers is dit 24 procent. Bovendien geeft 38 procent van het topmanagement toe na een aantal dagen communiceren met matches professionele informatie te delen, tegenover 26 procent van de hele datingpopulatie. Door deze loslippigheid wordt niet alleen vertrouwelijke informatie vrij toegankelijk voor andere online daters, maar kunnen er ook grotere gevaren ontstaan – zoals bedrijfsspionage – als het in verkeerde handen komt.

Dat er vaak geen strikte scheiding tussen werk en privé is, wordt onderstreept door de lakse houding van respondenten als het gaat om online zoektochten naar de liefde. Ruim de helft, 51 procent, erkent de datingactiviteiten op zakelijke apparaten te doen, waardoor bedrijfsdocumenten, e-mails en zelfs wachtwoorden in de gevarenzone komen. Het onderzoek laat zien dat 38 procent van de online daters het voor amoureuze doeleinden ingezette apparaat ook gebruikt voor het opslaan van zakelijke e-mails, terwijl 33 procent er werkgerelateerde data op heeft staan. Mochten deze gegevens in verkeerde handen vallen, bijvoorbeeld doordat de beveiliging wordt gecompromitteerd, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor het bedrijf.

Ook is het zorgwekkend dat veel gebruikers van datingservices hun apparaten niet adequaat beveiligen of blind zijn voor het risico dat de door hen online in het rond gestrooide informatie in het bezit van cybercriminelen komt. Slechts 27 procent gebruikt een beveiligingsoplossing om het apparaat te beschermen en niet meer dan 33 procent deelt in beperkte mate informatie, terwijl 16 procent geen enkel gevaar ziet en derhalve helemaal niets doet ter bescherming.

Cyberrisico’s kunnen echter uit verschillende hoeken komen, zoals ons onderzoek laat zien. Van de bedrijfsleiders is bijvoorbeeld 19 procent wel eens geconfronteerd met een via een datingplatform door malware, spyware of ransomware geïnfecteerd apparaat, terwijl 9 procent te maken heeft gehad met gebruikers van een valse online identiteit.


Plaats op:
Datum: 29 november 2017
Bron: Kaspersky Lab
Gerelateerde artikelen  
18-10-2011 Nieuws Onderzoek: 25% werknemers zou bedrijfsgeheimen verkopen
21-01-2016 Nieuws Doen ouders genoeg om hun kinderen online te beschermen?
17-01-2017 Nieuws Consumenten houden bedrijven verantwoordelijk voor datalekken
25-02-2015 Nieuws Consumenten hebben weinig vertrouwen in bescherming privégegevens
22-05-2007 Nieuws Meeste virussen zijn afkomstig van bekenden
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2017 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,33 seconden.