Nieuws  
 

Klanten moeten bij storingen gewoon kunnen blijven pinnen in de winkel. Banken moeten daarom zo snel mogelijk investeren in een back-up systeem voor pinbetalingen.  Dit zeggen Detailhandel Nederland en BETA in een rondetafelgesprek vandaag over betalingsverkeer.

De helft van de aankopen in de winkel wordt tegenwoordig afgerekend met de pinpas. Vorig jaar steeg het aantal pintransacties nog tot recordhoogte van 2,5 miljard transacties en een omzet van 80 miljard euro.

Een storing in de pinvoorziening leidt volgens Amsterdamse winkelier Jacques Parson tot grote maatschappelijke onrust: “Klanten hebben hun boodschappen al op de lopende band liggen. Er ontstaan wachtrijen, klanten worden ongeduldig en mensen leggen hun producten terug in de schappen.”

Rotterdamse pomphouder Eric Lagendijk laat weten dat het probleem voor de tankstations nog groter is: “De brandstof zit natuurlijk al in de tank als de klant bij de kassa komt. Omdat de meeste mensen te weinig contanten bij zich hebben, kan de pomphouder alleen een papieren machtiging laten invullen. Dat kost ontzettend veel werk en veroorzaakt ergernis. In de tussentijd ontstaan er files voor de pomp.”

De winkeliers roepen de bankensector en politiek op om zo snel mogelijk een einde te maken aan deze overlast. Dit kunnen zij doen door de invoering van een pin back-up systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de transacties ‘gestapeld’ worden bij een storing. Klanten kunnen gewoon blijven pinnen. Als het reguliere systeem weer in de lucht is, worden de bedragen af- en bijgeschreven. Zo merkt de klant vrijwel niets van de storing.

Parson legt uit: “Wij kunnen hierbij een voorbeeld nemen aan onze zuiderburen. In België kan de klant al jarenlang ongehinderd doorpinnen tijdens een storing. Zij voerden enige tijd geleden het zogenaamde back-up systeem ‘Tina’ in. Dit systeem werkt naar grote tevredenheid van winkeliers, klanten en banken.”

De Tweede Kamer spreekt vandaag in het rondetafelgesprek over betalingsverkeer, naar aanleiding van de recente problemen met DDos, internetbankieren en pinstoringen. De winkeliers zullen hier nogmaals hameren op het belang van een goed functionerend elektronisch betalingsverkeer. Zowel ondernemers als banken stimuleren klanten om elektronisch te betalen. Dat is efficiënt en veilig. Tegelijkertijd schept dit de maatschappelijke verplichting om storingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Plaats op:
Datum: 30 mei 2013
Categorie: Betalingsverkeer
Bron: Detailhandel Nederland
Gerelateerde artikelen  
30-05-2011 Achtergrondartikelen Contant geld is op z’n retour
03-11-2009 Nieuws Ondernemers willen af van duur en onveilig contant geld
26-07-2016 Nieuws Vals geld blijft hardnekkig probleem voor winkeliers
03-04-2013 Nieuws NVB: Scherpe daling fraude internetbankieren
20-01-2008 Nieuws PIN (nen) moet veilig blijven
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,75 seconden.