Nieuws  
 

Nederlandse organisaties lopen in Europa achter op het gebied van Identity & Access Management (IAM), blijkt uit onderzoek 'Digital identities and the open business' van CA Technologies. Terwijl een vooruitstrevende aanpak van IAM cruciaal is voor het realiseren van innovatie en groei voor het bedrijf.

Voor het onderzoek zijn 337 Europese business en IT-professionals ondervraagd, waarvan 45 uit de Benelux (22 uit Nederland en 23 uit België).

Slechts 47 procent van de organisaties uit de Benelux gebruikt momenteel een IAM-strategie. Dit is het laagste gebruikspercentage van alle Europese landen, waarvoor een gemiddeld gebruikspercentage van 70 procent geldt. De bedrijven uit de Benelux die wel IAM toepassen, zijn hier overigens wel bijzonder succesvol in.

Online inkomstenbronnen

"Identiteit is van cruciaal belang voor iedere organisatie", zegt Paul Ferron, Director Security Solutions EMEA bij CA Technologies. "Nu bedrijfstransacties steeds vaker online plaatsvinden, cloud-diensten populairder worden en social media mainstream wordt, riskeren Nederlandse bedrijven een forse achterstand op de concurrentie als zij niet snel een effectieve IAM-strategie in gebruik nemen.”

Een vooruitstrevende IAM-oplossing kan deze bedrijven namelijk helpen bij het creëren van nieuwe online inkomstenbronnen, bij het verbeteren van de klanttevredenheid en uiteindelijk bij het aandrijven van innovatie en groei voor de organisatie, verduidelijk Ferron.

Software as a Service (SaaS)

Enkele andere conclusies en opmerkelijke verschillen tussen Nederland en de rest van Europa: Maar liefst 84 procent van de ondervraagde organisaties uit de Benelux stelt zijn IT-toepassingen open voor gebruikers van klantenorganisaties, consumenten of beide. In andere Europese landen ligt het percentage bedrijven dat zijn toepassingen voor deze groepen openstelt op slechts 58 procent.

IAM is essentieel om het gebruik van de cloud mogelijk te maken. 31 procent van de bedrijven is het bijvoorbeeld "eens" of zelfs "zeer eens" met de stelling dat IAM belangrijk is voor het leveren van toegang voor Software as a Service (SaaS) en andere cloud-bronnen.

De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat 74 procent van de Benelux-respondenten social media al gebruikt of van plan is te gaan gebruiken om potentiële klanten te identificeren en om met hen te communiceren.

Facebook-identiteit

Een praktijkvoorbeeld is een organisatie die een rond internet gecentreerd bedrijfsmodel heeft, zoals een website voor het downloaden van muziek en zijn gebruikers daarop de mogelijkheid biedt om in te loggen via hun Facebook-identiteit. Zelfs Europese overheden evalueren momenteel het gebruik van Facebook-identiteiten om op een veilige manier te kunnen communiceren met burgers.   

"IAM heeft veel meer te bieden dan enkel een betere beveiliging: het biedt organisaties nieuwe zakelijke mogelijkheden en biedt daarom een zeer hoge return on investment", zegt Bob Tarzey, analist bij Quocirca, het bedrijf dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van CA Technologies.

"Digitale identiteiten maken het voor bedrijven mogelijk om te begrijpen waar gebruikers zijn. IAM stelt hen in staat om effectief interacties met de buitenwereld te controleren en om het potentieel van werknemers en de organisatie als geheel te maximaliseren."

Plaats op:
Datum: 14 mei 2013
Categorie: Informatie- & databeveiliging, Toegang- & objectbeveiliging
Bron: CA Technologies
Gerelateerde artikelen  
30-01-2013 Nieuws Security-beleid social media-gebruik ontbreekt
17-06-2019 Achtergrondartikelen Bedrijven worstelen met beveiliging nieuwe technologie
03-11-2009 Nieuws Recessie heeft weinig impact op inzet cloud computing
07-05-2019 Nieuws Bedrijven zien cybercrime niet als een dreiging
07-03-2018 Nieuws Authenticatiemethodes organisaties onder druk
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,87 seconden.