Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Het voortdurende nieuws over datalekken in combinatie met het bezit van meerdere online accounts, zorgt voor stress bij de helft van onze bevolking. Dat blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab onder meer dan 500 Nederlanders in mei 2018.

De meest opvallende onderzoeksresultaten:

  • 44 procent erkent gestrest te raken door voortdurend nieuws over datalekken
  • Het onthouden van wachtwoorden zorgt voor stress bij 57 procent van de Nederlanders
  • 51 procent van de respondenten maakt zich zorgen over de beveiliging van apparatuur
  • De grote hoeveelheid persoonlijke online informatie geeft druk bij 57 procent van de respondenten

Toch verwacht slechts 22 procent van de Nederlanders dat ze het komende jaar te maken krijgen met een cyberbeveiligingsprobleem. Dat terwijl het onderzoek ook leert dat 39 procent van de respondenten afgelopen vijf jaar slachtoffer was van een of andere illegale digitale actie.

“Zorgen over voor de burger veelal onbegrijpelijke digitale problemen zoals datalekken leiden  uiteindelijk tot stress”, vertelt Prof. Dr. Frank Schwab, media psychologist op de Julius-Maximilians-Universiteit van Würzburg en Project Prompt @NET. “Deze stress gaat meestal gepaard met woede, minachting of schaamte en leidt tot gevoelens van hulpeloosheid en hopeloosheid. Uiteraard is een bepaald stressniveau in dit digitale tijdperk onvermijdelijk, maar het is belangrijk dat mensen regie houden ofwel terugkrijgen over hun digitale leven."

Burgers hebben steeds minder vertrouwen in technologie en het vermogen van organisaties om hun data goed te beschermen. Kaspersky Lab heeft de onderzoeksrespondenten gevraagd welke apps ze het minst vertrouwen omtrent de bescherming tegen datalekken en cyberaanvallen. 41 procent noemt hier sociale netwerken. Apps voor GPS-tracking, carpoolen en muziek scoren beter: minder dan 10 procent geeft aan hun data niet aan aanbieders van zulke apps toe te vertrouwen.

Wat verder opvalt, is dat 21 procent van de Nederlanders geen vertrouwen heeft in de overheid voor de bescherming van hun gegevens. 15 procent meent dat de entertainmentindustrie niet goed met persoonlijke informatie omgaat. 18 procent vertrouwt geen enkele sector met hun data. De gezondheidszorg, de productiesector en het onderwijs krijgen meer vertrouwen, ondanks het feit dat in deze branches de afgelopen jaren veel grote datalekken waren.

De kloof tussen risico en vertrouwen wordt bevestigd door het feit dat 59 procent van de Nederlanders de partner inloggegevens van apparaten toevertrouwt. Daarentegen heeft slechts 8 procent vertrouwen in een oplossing voor wachtwoordbeheer, terwijl mensen keer op keer zelf de zwakste schakel in beveiliging blijken te zijn.

"Datalekken zijn tegenwoordig voorpaginanieuws”, zegt Harco Enting, General Manager Kaspersky Lab Benelux. “In alle sectoren gaan organisaties de fout in. Het is dus niet vreemd dat burgers op dat vlak weinig vertrouwen hebben en dat daarmee de stress groter wordt. Mensen raken overweldigd door de hoeveelheid informatie die online staat en de vraag of die gegevens wel voldoende worden beschermd. Als ze niet weten hoe ze dat moeten regelen, kan dat stress veroorzaken. Ik adviseer zelf de regie te houden over gegevens en zorgen voor een goede bescherming. Kies sterke, unieke wachtwoorden en maak gebruik van effectieve cyberbeveiligingsoplossingen, klik niet op ongevraagde links, vermijd onbeveiligde wifi en download alleen apps van betrouwbare bronnen."

Plaats op:
Datum: 1 augustus 2018
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: Kaspersky Lab
Gerelateerde artikelen  
04-07-2018 Nieuws Nederlander maakt het zakkenrollers makkelijk
23-07-2018 Nieuws Helft Nederlandse smartphone-gebruikers vreest digitale pottenkijkers
06-10-2009 Nieuws Merendeel Nederlanders vertrouwt elkaar niet
28-03-2018 Nieuws Bijna helft Nederlanders voelt zich veiliger door GDPR
23-02-2016 Nieuws Identiteitsfraude ligt bij 53 procent aan basis van datalekken in 2015
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,17 seconden.