Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 


Op weg naar Security as a Service?
 
Met de aankondiging van het Trusted Identity (TID) platform biedt OneSpan ondernemingen een platform om fraude tegen te gaan. Dat platform is gelinkt aan transacties en het onboarden van nieuwe klanten, terwijl ze tegelijkertijd het proces van onboarding beveiligen en de ervaring van de eindklant verbeteren. De reden dat ook de bedrijfsnaam is verbonden aan de naam van het platform, OneSpan, onderstreept het belang dat het bedrijf stelt in de nieuwe strategie en het vernieuwde aanbod wordt onderstreept. Een grote stap op weg naar Security as a Service?

Van de redactie

Hij is nog maar net terug van Money 20/20 als de redactie met hem spreekt over de ontwikkelingen bij VASCO, tegenwoordig dus OneSpan. Giovanni Verhaeghe, VP  Corporate Development & Hardware Operations. Money 20/20 is een belangrijke international hoog aangeschreven beurs waar veel financiële ‘hotshots’ elkaar treffen. Dit jaar was dat in Amsterdam. Verhaeghe: ‘Wie zich begeeft in de wereld van access, security & identity management etc. moet daar wel zijn. Er waren meer dan 100 bedrijven aanwezig en dat geeft al aan hoeveel beroering er is in deze wereld. Er is een grote behoefte aan beveiliging, veiligheid en vertrouwen. En dan liefst zonder dat je als afnemer met drie, vier, vijf bedrijven in zee moet gaan om het hele functionele scala af te dekken. Eigenlijk vroegen onze klanten er zelf om. Dat was voor ons - toen nog als VASCO - de reden om door te ontwikkelen richting dit Trusted Identity platform: alles wat nodig is voor veilige communicatie, authenticatie en transacties binnen handbereik, op één intelligent en gebruiksvriendelijk platform, ook voor gebruikers die nog onbekend zijn op dit terrein. Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel voor de toepassing van deze technologieën. Is het niet gebruiksvriendelijk, dan gaat geen mens het gebruiken en schiet je je doel volledig voorbij.’

Technologieën onder één dak
Het OneSpan Trusted Identity (TID) platform brengt een uitgebreid portfolio van beveiligingstechnologieën samen. Gebruikers, meestal financiële instellingen en/of dienstverleners, maar ook bijvoorbeeld overheden, webshops en ondernemingen die online en realtime zaken willen doen met hún klanten, kunnen zo realtime fraudedetectie uitvoeren, dankzij een intelligent platform, cloud-based en met open architectuur dat gebruik maakt van realtime fraudeanalyse, multi-factorauthenticatie, beveiliging van mobiele applicaties en dat tegelijk alle relevante daaraan gekoppelde processen aanstuurt. Verhaeghe: ‘Doordat het een open architectuur is, is het ook mogelijk voor derde partijen om aan te haken op dit platform. Dat zal in de toekomst zeker gaan gebeuren. Dat willen we graag, want daarmee ontstaat immers een soort de facto werkomgeving voor wat betreft beveiliging, transacties, fraudepreventie in combinatie met werkstroomaansturing. Het uiteindelijke doel hierbij is te komen tot een ultieme klantervaring. De klant die zeker weet dat alles veilig is, makkelijk zijn doel bereikt en ook zeker weet met wie hij zakendoet.’

Fraudepreventie
Fraudepreventie is vandaag de dag een belangrijk onderwerp van gesprek in de boardrooms van veel financiële instellingen, aldus Verhaeghe. ‘Er gaan veel kosten gemoeid met het achteraf weer proberen te herstellen van fraudes. Wanneer je tijdig fraudes kunt signaleren en daarop ingrijpt, bespaart dat niet alleen enorme hoeveelheden geld, maar scheelt het ook in je goede naam. Er is niets zo funest – en niet alleen in deze branche - als een slecht imago door een paar gemiste fraudes die mensen heeft gedupeerd. Alles draait om snelheid, eenvoud en veiligheid. En dat zijn juist drie factoren die amper met elkaar zijn te verenigen, maar met dit platform is het ons wel gelukt. Deze geïntegreerde aanpak biedt gebruikers uitgebreide opties om niet alleen risico’s beter te kunnen inschatten, fraude voorkomen, te voldoen aan strikte regelgevingen en tijd en kosten van een implementatie te verminderen, maar ook de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.’

Intelligente authenticatie
De nieuwste beschikbare technologie is geïntegreerd in dit Trusted identity platform. Zoals de Intelligente Adaptieve Authenticatie. Verhaeghe: ‘Deze oplossing beoordeelt de gegevens over een bepaalde gebruiker: zijn gedrag, toestel, mobiele applicaties en realtime transacties. Met behulp van artificiële intelligentie, met machine learning en pre-geconfigureerde en aanpasbare regels, worden die gegevens geanalyseerd en wordt er een score aan toegekend. Het resultaat van deze analyse bepaalt het precieze beveiligingsniveau voor gebruikersinteracties, terwijl het tegelijkertijd de gebruiksvriendelijkheid optimaliseert.’

‘Het platform biedt gebruikers de best beschikbare technologie om zowel de veiligheid en betrouwbaarheid te maximaliseren als ook de gebruiksvriendelijkheid voor de klanten. Het is daarnaast een platform waar eenvoudig nieuwe functionaliteit, zowel van ons als van derden, aan kan worden toegevoegd. Zoals we zelf ook al hebben gedaan eSign, onze module om met wettelijke bewijskracht digitaal te ondertekenen. Dat is uiteraard volledig geïntegreerd opgenomen. Het vervolg, het aansturen van de processen heeft eveneens een nieuwe dimensie gekregen met de overname van DealFlo.’

‘Het is echt een open platform waaraan voortdurend kan worden doorontwikkeld. Het biedt de basis voor alles wat je als bedrijf nodig zou kunnen hebben in het kader van zaken als veiligheid en fraudepreventie. OneSpan dicht het gat tussen wat de klanten graag zouden willen en wat beschikbaar is in de markt’, aldus Verhaeghe.

Terugkomend op de overname van DealFlo. Verhaeghe: ‘Dat sluit helemaal aan op de visie die wij hebben om een totaalpakket aan services te kunnen bieden. DealFlo is gespecialiseerd in het aansturen en beheren van complexe financiële processen en onboarding van nieuwe klanten. Past dus perfect binnen het OneSpan Trusted ID-platform. Juist die beheersing en logging, en daarmee dus de mogelijkheid tot verantwoording achteraf, van alle informatiestromen en processtappen levert gebruikers ook zekerheid omtrent wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld e General Data Protection Regulation (GDPR), in Nederland meer bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het geeft gebruikers rust en vertrouwen en de zekerheid dat alles gaat zoals het moet gaan. Dat is belangrijk, want tegenwoordig worden dit soort toepassingen voornamelijk nog gezien als kostenpost en nog te weinig als business enabler. Het vertrouwen in de technologie en de werkende praktijk kan daar wellicht verandering in aanbrengen. Dit platform biedt kansen, voor iedereen die online zaken wil doen en zeker wil weten met wie hij dat doet en hoe.’


Plaats op:
Datum: 2 juli 2018
Bron: VASCO
Gerelateerde artikelen  
19-09-2017 Achtergrondartikelen Trusted community platform brengt rust
29-05-2018 Nieuws SKG maakt zijn online transacties klaar voor de toekomst
24-11-2015 Achtergrondartikelen Forse groeimarkt voor beveiliging van informatie, transacties en identiteiten …
04-04-2011 Nieuws Vasco Data Security neemt Nederlandse Alfa & Ariss over
15-02-2017 Nieuws Unisys lanceert digitaal omnichannel bancair platform Elevate
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,2 seconden.