Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

McAfee heeft het rapport ‘Winning the Game’ uitgebracht. Daarin wordt gekeken wat de grootste uitdagingen van organisaties zijn op het gebied van cyberdreigingen, investeringen in technologie en de skills die nodig zijn om het gevecht tegen cyberdreigingen te winnen. Belangrijkste conclusies zijn dat meer werknemerstevredenheid, meer automatisering in het Security Operations Center (SOC) en ‘gamification’ belangrijke factoren zijn om cybercriminelen te verslaan. Jonge professionals die veel computergames hebben gespeeld, zijn goede kandidaten voor cybersecurity functies.

Volgens het rapport denkt bijna de helft (46%) van respondenten dat het moeilijker of zelfs onmogelijk wordt om de komende 12 maanden de toename en de complexiteit van dreigingen bij te houden. Een belangrijke uitdaging is het groeiende tekort aan cybersecurity specialisten. Het aantal securityspecialisten bij bedrijven moet met een kwart (24%) groeien om adequaat te kunnen optreden tegen cyberdreigingen.

Meer automatisering
Door meer securitytaken te automatiseren krijgen specialisten meer ruimte om proactief op te treden tegen onbekende dreigingen.

  • 81 procent van de respondenten denkt dat hun organisatie met meer automatisering beter beveiligd is;
  • Een kwart zegt dat automatisering tijd vrij maakt voor innovatie en belangrijke taken;
  • Bijna een derde (32%) van de respondenten die niet investeren in automatisering zegt dat dit komt omdat ze niet weten hoe;
  • 84 procent zegt dat het moeilijk is om talent aan te trekken en 31 procent probeert het niet eens.

Gamification
‘Gamification’ – de inzet van gaming-elementen - wordt steeds belangrijker als middel om cybersecurity te verbeteren. Denk aan hackathons, capture-the-flag, red team-blue team of bonusprogramma’s voor het opsporen van softwarebugs. Bijna alle organisaties (96%) die gebruikmaken van gamification, zeggen daarvan voordelen te zien.

  • Ruim de helft van de respondenten (57%) zegt dat de inzet van games zorgt voor meer bewustzijn en meer kennis over hoe securitylekken kunnen ontstaan;
  • 43 procent zegt dat gamification bijdraagt aan de teamgeest, die essentieel is voor een snelle en effectieve respons bij securityincidenten;
  • Ruim driekwart (77%) van de senior managers is van mening dat hun organisatie veiliger zou zijn als er meer gebruikgemaakt  zou worden van gamification.

Gamers: de volgende generatie cybersecurity specialisten
De uitkomsten van het rapport wijzen erop dat gamers die meedoen met online competities uitstekende kandidaten zijn om het tekort aan securityspecialisten op te vullen. Bijna alle respondenten (92%) zijn van mening dat gaming help bij het opbouwen van ervaringen en skills die essentieel zijn in het gevecht tegen cybercriminelen: logica, doorzettingsvermogen en inzicht in hoe het beste om te gaan met tegenstanders. Ook zouden gamers een ‘frissere blik’ hebben.

  • Driekwart van de senior managers zou een gamer aannemen, zelfs als die geen specifieke training of ervaring heeft op het gebied van cybersecurity;
  • Bijna vier op de vijf (78%) zegt dat de huidige generatie die is opgegroeid met het spelen van games, betere kandidaten oplevert voor cybersecurity functies;
  • Bijna driekwart (72%) zegt dat het aannemen van ervaren gamers een goede oplossing zou zijn om het tekort aan securityspecialisten op te lossen.

Plaats op:
Datum: 10 april 2018
Bron: McAfee
Gerelateerde artikelen  
30-03-2017 Nieuws Non-malware aanvallen groter risico dan reguliere malware
13-02-2017 Nieuws IT-afdelingen worstelen met het beveiligen van de cloud
04-08-2016 Achtergrondartikelen Tekort aan cybersecurityprofessionals maakt kwetsbaar
29-03-2018 Nieuws Securityfuncties voor de cloud zijn essentieel voor firewalls
07-06-2018 Nieuws Vraag naar security-specialisten door cyberaanvallen en GDPR
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,16 seconden.