Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Kreeg vandaag weer zo’n ‘mooi’ voorbeeld van een phishingmail.
Buiten het feit dat het in de mail genoemde bedrijf al vier jaar niet meer gevestigd is op het genoemde adres zaten er weinig fouten in de mail.

Natuurlijk is de eerste trigger dat er geen persoonsnaam in de aanhef staat.
Maar een gerenommeerd bedrijf als American Express stuurt ook nog steeds
-ongelofelijk maar echt waar- mailtjes aan mij met de aanhef ‘geachte kaarthouder’ . Nadat ik die een paar keer onmiddellijk verwijderd had, bleken ze toch echt van AMEX te zijn. Beetje dom en dan laat ik even aan u wie er dom is…. (in de zin van: ‘how hard can it be’).

Terug naar deze.

In deze periode met veel (internet)bezorging is zo’n mailtje helemaal niet gek en de basiscontrole gaat ook moeiteloos:  Geen foute tekst, grammatica klopt, e-mail adres valide (van de genoemde afzender immers), bij een mouse-over van de link klopt deze (bij de meeste phishing mails zie je dan een ander adres als wat de tekst geeft).

Dus waaraan zie je nou toch dat het niet klopt?

Toch een beetje die formulering dan: onbekende redenen om een pakket niet te bezorgen (…), een afsprakenformulier dat al automatisch gegenereerd is (..), niet telefonisch te maken afspraak (..)
En een beetje ‘buikgevoel’. Ken ik die afzender? (Nee maar dat kan met een bezorgdienst), is het logisch dat er niemand is om het pakket aan te nemen?  (bij ons niet maar bij een klein bedrijf waar iedereen onderweg is) Nou ja, van die dingen  …. .

Dus bij twijfel even bellen (en dan krijg je een niet bestaand nummer).
Nou maar hopen dat ‘ze’ dit niet lezen en gaan samenwerken met die vage callcenters die je opmerkzaam maken op een programmafout in je Microsoft waarbij je dan samen even kan inloggen door een programmaatje te downloaden… .

Het blijft dus opletten, ook -of juist- in de feestmaand die er nu aan komt.

Ted Walraven

Hieronder de brief (de XX zijn van mij en de / zijn voor de zekerheid door mij vervangen door ~)

Middelbos Logistiek BV
Proostwetering 582
3543AE Utrecht          
Telefoon: 030 992871
Email: info@middelboslogistiek.com
        

Geachte heer / mevrouw,
Op woensdag 29 november om 14:00 heeft een van onze chauffeurs geprobeerd om een pakket voor XX XXX Company B.V. af te leveren op het onderstaande adres.
XX XXX Company B.V.
XXXstraat 17
1175RK LIJNDEN


Door onbekende redenen is het onze chauffeur niet gelukt om deze bestelling te bezorgen. Wij willen u verzoeken om een nieuwe afspraak te maken om alsnog deze levering te voltooien.
Om een nieuwe afspraak te maken dient u het afsprakenformulier dat automatisch voor u is gegenereerd van onze website te downloaden en in te vullen. U kunt dit formulier vervolgens mailen naar planning@middelboslogistiek.com

Het is tevens mogelijk om de bestelling op een ander adres te laten bezorgen.
Het afsprakenformulier is te vinden op onze website: http:~~middelboslogistiek.com ~~formulieren  ~~3579751.doc
Alle benodigde gegevens alsmede de afzender en inhoud van het pakket zijn te vinden in het bovenstaande formulier.
Let op! het is alleen mogelijk om een nieuwe afspraak via het afsprakenformulier te maken. Het is niet mogelijk om telefonisch of op een andere manier een nieuwe afspraak te maken.

Met vriendelijke groet,
Eva Plooier

Disclaimer: De informatie in dit bericht, inclusief eventuele bijlage(s), is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Verstrekking aan en gebruik door anderen dan de geadresseerde is zonder toestemming niet toegestaan.

Plaats op:
Datum: 1 december 2017
Categorie: Column
Gerelateerde artikelen  
15-06-2015 Achtergrondartikelen Schoonheidsfoutje? Gewoon lui?
08-09-2015 Achtergrondartikelen Wij nemen geen vingerafdruk of DNA af
16-03-2015 Nieuws Bestaan eerlijke pishingmailtjes?
22-01-2008 Nieuws PC Tools waarschuwt voor Valentijnsdag storm worm
06-06-2017 Achtergrondartikelen Kwaliteit verrijkte webleads laat maar al vaak te wensen over: onderzoek gewenst …
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2017 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,16 seconden.