Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Diep zuchtend staar ik apathisch naar het scherm. Al die aankopen: een plasma-televisie, een iPhone, een reis naar een tropisch oord en als klap op de vuurpijl een aanbetaling voor mijn stil gekoesterde sportwagenwens. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en wie gaat dit betalen? Een gevoel van onzekerheid en onveiligheid overmant me: ik ben het slachtoffer van identiteitsdiefstal. Anderen doen zich als mij voor, en schaffen zich dure spullen aan.
Het bovenstaande scenario houden we het liefst zo ver mogelijk bij ons vandaan maar de realiteit is anders. De media confronteren ons regelmatig met nieuwe vormen en voorvallen van digitale fraude. Het skimmen van passen bijvoorbeeld, of aankopen die criminelen doen met de combinatie van digitaal gestolen identiteit- en creditcard- of bankgegevens.
Overheden en andere organisaties proberen u als authentieke houder van uw identiteit mee te nemen in het proces van bewustwording en stemmen hun contact- en betaalmomenten daarop af. Campagnes van banken en creditcardmaatschappijen zoals 3x kloppen en 3D-Secure zijn daar voorbeelden van. Daartegenover staat de naïviteit, zowel bij consumenten als bij politieke partijen, overheden en andere organisaties. Kortom bij te veel stakeholders. En dat zou nu toch wel eens mogen veranderen.
Wat moet er gebeuren om u wakker te schudden? Een deurwaarder die beslag legt op uw woning? Elk moment van onachtzaamheid kan een keihard risico zijn op een vorm van ICT-fraude, want de digitale ontwikkelingen gaan heel snel. Voor slapen is geen tijd. Dat bewijzen ook de andere artikelen in deze Recherchetips waarin talloze vormen van digitale dreiging naar voren komen. Ik wens u veel wijsheid en een paar stevige benen toe.

Jos W.Th. Meekel, Operationeel Directeur, Hoffmann Bedrijfsrecherche BV
www.hoffmannBV.nl

Plaats op:
Datum: 9 september 2010
Bron: Hoffmann Bedrijfsrecherche BV
Gerelateerde artikelen  
06-12-2018 Nieuws Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek
01-04-2019 Nieuws Mastercard heeft consumentgericht model voor digitale identiteit
22-03-2013 Nieuws Hoffmann-Statistiek: meer vrouwen plegen fraude
16-10-2018 Nieuws Nederlandse bedrijven nog zoekend naar beveiliging tegen digitale fraude
21-01-2010 Achtergrondartikelen Oogkleppen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,26 seconden.